Under mina 15 år som webbdesigner så har jag många gånger slitit mitt hår i frustration och ilska över olika webhotell.
För mina kunder och i mitt utövande som webbdesigner så är ett bra webhotell en grundförutsättning och något som besparar mig och mina kunder både tid och pengar. Men ett bra webbhotell är inte alltid de billigaste.
Många går på priset och kontostorlek i val av webbhotell när de väljer webhotell men det finns andra aspekter som jag värderar betydligt högre:
Tillgänglighet hos supporten
Jag har inte tid att sitta i telefonköer med 30 minuters väntetid, varken när jag skapar en hemsida eller när ett akut problem har uppstått. Jag vill ha valmöjligheter i sättet jag kontaktar dem. Ibland passar det utmärkt med att använda chatt men ibland behöver man prata med någon direkt. Och om man skickar in ett ärende till support via mail så vill man ha svar gärna samma dag och inte flera dagar senare.
Bemötandet
Avfärdas frågorna, problemen eller tar sig supportteknikerna an problemet och kommer med en lösning? Hur är deras ton mot dig? Jag har som kvinna i en mansdominerad bransch åtskilliga gånger stött på supportpersonal som förutsatt att jag inte kan eller vet utan svarat på en nivå som varit direkt förolämpande.
Ägarförhållanden
Ägs webbhotellet av ett riskkapitalist bolag eller är det privatägt? Min erfarenhet med bolag som är ägda av riskkaptialbolag är att priser höjs och man tar ytterligare betalt för saker som är nödvändiga och egentligen borde ingå. Priserna drivs upp och servicen försämras.
Var webbservern är lokaliserad
Ur ett GDPR-perspektiv är det viktigt var servern, där webbkontot lagras, rent fysiskt finns någonstans. Webservern ska vara placerad inom EU/ESS för att inte äventyra GDPR-lagarna. Ännu bättre är om webbservern är placerad i Sverige då det också känns bra att gynna svenska företag.
Utöver ovan nämnda aspekter är naturligtvis tekniska aspekter på servern och serverhallen också viktiga liksom tillgång till olika inställningar på webbkontot.
För dig som är missnöjd med ditt nuvarande webbhotell eller önskar tips och hjälp i valet så kan jag rekommendera ett webbhotell som jag gillar skarpt. De har bra support med bra tillgänglighet och ett superbt bemötande. De löser dessutom saker snabbt och smidigt och har bra supportdokumentation när man vill reda i saker och ting på egen hand.
Skicka mig ett meddelande bara så skickar jag mitt tips till dig!