Det finns många plattformar online som erbjuder dig att sälja dina kurser och digitala produkter från deras plattform genom att skapa en egen försäljningssajt. Dock så finns det ofta lika bra eller till och med bättre lösningar att integrera i din egen hemsida. Särskilt om du har en WordPress-hemsida på eget webbkonto. Istället för att betala för dyra lösningar med ytterligare månadskostnader så kan du spara mycket pengar genom att anlita en webbutvecklare som skapar lösningen direkt i din hemsida där du redan gjort en investering en gång. Förmodligen finns där redan säkerhetscertifikat, din grafiska profil mm så du kan bara vidareutveckla det du redan har!
Genom att ladda upp material till din hemsida så kan materialet bli sökbart på Google. På det viset kan personer hitta ditt material även om du inte direkt länkar till det på din hemsida. Du kan alltså inte gömma ditt material bara genom att inte länka till det. Du måste därför se till att material du vill ta betalt för finns skyddade från nedladdning. Det finns exempelvis tjänster som Vimeo där du kan skydda dina videos och begränsa vem som kan se en film och hur många gånger under en viss tid. I din wordpress-hemsida finns också inbyggd funktion för att skydda vissa sidor. Men om du ska sälja en kurs eller en digital informationsprodukt behöver du också se till att endast kunder som har betalt för den har tillgång till den. Då behöver du en sådan lösning på din hemsida och det behöver inte vara dyrt eller svårt om man vet hur man gör!
För att ge de presumtiva kunderna en uppfattning om vad de får och vad din produkt består av så kan det vara bra att ha en mindre del material som man kan ge bort. Poängen är att låta kunderna känna att du har en produkt som de verkligen vill ha genom att presentera VAD och VARFÖR i materialet du ger bort. Även RESULTATET av din produkt kan presenteras i ge-bort-materialet medans HUR man gör eller KUNSKAPEN / DOKUMENTATIONEN sparar man till den del man tar betalat för.
Det ska vara enkelt och gå snabbt att få tillgång till din digitala produkt. När kunden har blivit övertygad om att den BARA MÅSTE ha din produkt så vill den ha tillgång till den omgående! Om kunden då först måste lämna din sajt för att först gå till sin bank och göra en bankgiro-inbetalning först så är det en riktigt HÖG TRÖSKEL för ett köp och håller inte i dagens digitala tillvaro. Man vill kunna betala på sajten och få tillgång till den direkt utan att behöva vänta på när du nästa gång sitter vid datorn och manuellt ge den access till kursen vilket lätt mer tidskrävande. Tänk också scenariot att du får väldigt många beställningar, då vill du ha ett automatiserat flöde så du inte blir en flaskhals utan du kan göra annat medans beställningarna trillar in.
Troligen har du fler produkter eller kunskaper som kunden som köpt den digitala produkten kan vara intresserad av. Ta tillfället i akt att i materialet väva in information om andra kompletterande produkter, tjänster eller möjligheter. Med de nya kunskaperna och insikterna som kunden fått genom din digitala produkt finns stor chans till fler affärer. Ge också gärna ett konkret erbjudande i slutet av den digitala produkten och en call-to-action med länk till där de kan genomföra den handling du önskar. Exempelvis att genomföra att köp i webshoppen, skicka en beställning i ett formulär eller ta kontakt på något vis!