Om du liksom jag är ideellt aktiv i en idrottsförening så har du kanske hört att Idrottonline slutar att erbjuda hemsideslösningar för föreningar den 31 december i år. Nu är det mindre än 3 månader bort och det är hög tid för föreningarna att hitta en ny lösning för deras hemsida.
Så vad ska man då som förening tänka på när man väljer en ny lösning för sin hemsida? Med över 200 webbprojekt i bagaget och 15 år i webb-branschen så har jag stött på många olika situationer som verksamheter och föreningar hamnat i och som hade kunnat förhindras. Här kommer mina tips på vad ni ska tänka på!
Att er hemsidesplattform slutar fungera eller stänger ner som nu Idrottonline gör. Det finns flera hemsidesplattformar som erbjuder gratis hemsidor men att ansluta till dem betyder att man överlåter kontrollen till någon annan. Plattformen kan närsomhelst stänga ert konto utifrån deras policy eller intressen. Ofta är det också så att de då också äger ert innehåll. Med andra ord så kan ni helt blir av med ert material och samtidigt som er kommunikationskanal stängs ner.
Lösning:
Skaffa er ett eget webbkonto med egen domänadress och bygg er hemsida där. Då äger ni både utrymmet och lösningen vilket förhindrar att ovanstående situationer kan förhindras. Jag kan rekommendera ett jättebra webhotell med superb support och servrar inom Sveriges gränser (vilket är väldigt bra ut GDPR-synpunkt). Kontakta mig så ska du få mer info och länk!
Se till att det ni bygger nu är skalbart och kan utökas framåt i tiden. Både i fråga om antalet sidor men också om ni vill addera funktionalitet. För ni vill ju inte behöva börja om och skapa en ny lösning om ni senare tex vill addera funktionalitet för träningsbokning eller klubbshop eller annat.
Lösning:
Bygg en hemsida på eget webbkonto med WordPress.org. Då kan er hemsida få växa över tid och utefter behov och ni kan addera sidor eller funktioner utan att behöva bygga om.
Om ni anlitar en webbyrå eller en person som ska hjälpa er att skapa hemsidan så se till att föreningen äger hemsidan och får fulla behörigheter att hantera den. Förvånande ofta möter jag kunder som vänder sig till mig för hjälp då de inte kan göra vad de vill med hemsidan. Antingen så har de fått en låg behörighet eller så har tillgången till hemsidans administrativa delar strypts. Som förening behöver ni vara så personoberoende som det går så er hemsideslösning inte står och faller med en person.
Lösning:
Ställ uttryckligt krav på full behörighet och ägarskap samt full tillgång till webbkonto och installation.
För det första, alla har och använder inte Facebook eller Instagram. Använder en förening enbart dessa kanaler så finns det en stor målgrupp som man aldrig når fram till. Sedan finns ju problemet att man sätter sig helt i beroendeställning till stora internationella företag som när som helst skulle kunna stänga ner föreningens konton. Dessutom är inte innehållet i inlägg i olika sociala medier så sökbart eller tillgängligt för sökmotorerna. Detta betyder att om en person söker på nätet efter er verksamhet eller idrott så är er tillgänglighet betydligt sämre än om ni hade er egen hemsida där innehållet är fullt sökbart.
Som av en händelse så har AlizonWeb just nu ett speciellt bra erbjudande för just idrottsföreningar! Och naturligtvis så uppfyller vår lösning alla punkter ovan!
Vi bygger inte in några personberoenden eller kortsiktiga lösningar utan ser till att ni har en bra grund för ert föreningsliv online framåt i tiden!